Gospodarka odpadami komunalnymi; system kaucyjny a poziomy recyklingu

Kod szkolenia:
P2359W

Pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe. Formularz pozwala na rejestrację do 5 osób. Przy większej liczbie osób prosimy kontakt.

Zgłoszenie na szkolenie
Zgłaszający (nazwa)*
Zgłaszający
Ilość osób (max 5)*
Kod Szkolenia*
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 1
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 2
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 3
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 4
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 5
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Oświadczenie dotyczące zwolnienia szkolenia z podatku VAT
Oświadczam, że udział w szkoleniu:*
Opłata za udział w szkoleniu
Cena netto*
Ilość osób*
Łącznie do zapłaty brutto:
Dane do wystawienia faktury
Nazwa*
NIP*
Ulica i numer domu/lokalu*
Kod pocztowy*
Miejscowość*
Odbiór faktury*
Adres email do przesłania faktury pdf:*
Adres pocztowy do przesłania faktury papierowej:*
Uwagi
Warunek zgłoszenia
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Na szkoleniu przedstawione zostaną najistotniejsze zapisy prawa w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Zwrócimy uwagę na ustalanie zasad współpracy (w tym przekazywania niezbędnych danych) pomiędzy podmiotami odbierającymi odpady a przetwarzającymi (m. in. prowadzącymi IK). Omówione będą zasady ewidencji odpadów za pośrednictwem BDO oraz sposób postępowania z odpadami, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. Uczestnicy szkolenia zapoznają się ze sposobem obliczania poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych za 2023 rok, a także ze sposobem obliczania poziomu składowania – wyjaśnimy pojawiające się rozbieżności interpretacyjne. Prowadząca omówi również zasady dotyczące systemu kaucyjnego oraz przeanalizuje wpływ systemu kaucyjnego na osiągane poziomy recyklingu.

PROGRAM

  1. Posiadanie wpisu do rejestru BDO i jego aktualizacja – najważniejsze zagadnienia:
    • nowe miejsca prowadzenia działalności – sposób dodawania,
    • posiadanie i dołączanie pełnomocnictwa, zakres pełnomocnictwa, opłata od dokumentu stwierdzającego pełnomocnictwo,
    • sporządzanie aktualizacji wpisu w BDO na przykładzie, sankcje karne za brak aktualizacji danych w rejestrze.
  2. Prowadzenie ewidencji odpadów za pośrednictwem BDO – najważniejsze zagadnienia:
    • obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów (kto jest odpowiedzialny),
    • ewidencja pełna, uproszczona i zwolnienia z ewidencji – kiedy, kto i do jakich ilości,
    • rodzaje kart ewidencji odpadów i wybór właściwej – znaczenie dla podmiotów gospodarujących odpadami komunalnymi w tym prowadzących PSZOK,
    • zakładanie i uzupełnianie karty ewidencji odpadów, konieczność podawania dodatkowych danych w ewidencji odpadów, ewidencjonowanie odpadów wytwarzanych w instalacji (np. oczyszczalnia ścieków) i poza instalacją,
    • informacje wykazywane w karcie ewidencji i karcie przekazania odpadów: wybór podmiotu, wybór miejsc prowadzenia działalności,
    • zakładanie i uzupełnianie karty przekazania odpadów: konieczność podawania mas odpadów w karcie przekazania odpadów, problem z ustaleniem masy,
    • zasady postępowania w przypadku odrzucenia karty przekazania odpadów,
    • wymóg podawania stanów magazynowych odpadów na dzień 1 stycznia, ewidencja produktów przyjętych do ponownego użycia i naprawy,
    • znaczenie ewidencji odpadów w sprawozdaniach podmiotów odbierających i/lub zbierających odpady komunalne.
  3. Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów – omówienie sposobu postępowania z odpadami wymienionymi w rozporządzeniu (przekazanie odpadów do zagospodarowania bez karty przekazania odpadu)
  4. Odpowiedzialność za zebrane w PSZOK odpady i przenoszenie jej na inny podmiot:
    • podmioty uprawnione do przyjęcia odpadów od posiadacza odpadów,
    • przeniesienie odpowiedzialności na inny podmiot,
    • przekazywanie wybranych rodzajów odpadów osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami do wykorzystania na ich własne potrzeby,
    • kontrola uprawnień podmiotu, któremu przekazujemy odpady,
    • odpowiedzialność transportującego odpady.
  5. Zakres informacji przekazywanych przez prowadzących instalacje komunalne – rozbieżności pomiędzy zapisami ustawy a oczekiwaniem podmiotu podbierającego odpady
  6. Pozyskiwanie danych niezbędnych do rzetelnego wypełnienia sprawozdania dotyczącego odpadów komunalnych, masa odpadów poddanych recyklingowi, zapisy w umowach
  7. Obowiązek osiągnięcia poziomów dotyczących odpadów komunalnych w 2023 roku:
    • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów,
    • niektóre zapisy Decyzji Wykonawczej Komisji UE 2019/1004 mające zastosowanie przy obliczaniu poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych,
    • poziom ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji,
    • poziom składowania obliczany za 2023 rok – zapisy ustawowe, projekt rozporządzenia,
    • stosunek masy odpadów termicznie przekształconych do masy odebranych i zebranych odpadów komunalnych.
  8. Zasady funkcjonowania systemu kaucyjnego i jego wpływ na osiągane poziomy recyklingu
  9. Konsultacje, dyskusja

WYKŁADOWCA

Pracownik Oddziału Gospodarki Odpadami w Departamencie Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego, praktyk, doświadczony wykładowca. Od wielu lat zajmuje się gospodarką odpadami, weryfikuje przedkładane przez organy gmin sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi. Posiada duże doświadczenie w przygotowywaniu projektów decyzji administracyjnych w zakresie gospodarowania odpadami, w szczególności dotyczących składowisk odpadów.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Szkolenie online
Zajęcia w godzinach:
9:00 – 15:00.

Cena szkolenia: 650 zł netto; 600 zł netto – dla stałych klientów oraz przy zgłoszeniu przynajmniej dwóch osób z firmy.
Cena obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, zaświadczenie ukończenia szkolenia, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, możliwość skorzystania z panelu dyskusyjnego dla wszystkich uczestników (obraz + dźwięk) w trakcie szkolenia, wsparcie techniczne realizowane telefonicznie lub w formie czatu podczas i przed szkoleniem.

Stawka VAT: 23%.
Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych jest zwolnione od podatku VAT.