NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA OMAWIANE NA SZKOLENIU:
KLASYFIKACJA GRUNTÓW I KRUSZYW WG PN i EUROKODU7
BADANIA POLOWE I LABORATORYJNE GRUNTÓW WYKONYWANE ZGODNIE Z PN I EUROKODEM7
OCENA PRZYDATNOŚCI GRUNTÓW DO BUDOWY NASYPÓW DRÓG KOLEJOWYCH
OCENA JAKOŚCI I PRZYDATNOŚCI KRUSZYW (TŁUCZEŃ, GRYS, NIESORT) DO BUDOWY DRÓG KOLEJOWYCH
BUDOWA NOWYCH LINII KOLEJOWYCH W MIEJSCACH WYSTĘPOWANIA GRUNTÓW ORGANICZNYCH
TECHNOLOGIE WZMACNIANIA PODŁOŻA GRUNTOWEGO NASYPÓW KOLEJOWYCH I DNA WYKOPÓW
WZMACNIANIE SŁABEGO PODŁOŻA NASYPÓW KOLEJOWYCH NA TERENACH POLDERÓW ZALEWOWYCH
Celem szkolenia jest przekazanie i pogłębienie wiedzy dotyczącej: badań polowych gruntów, badań laboratoryjnych gruntów i kruszyw, projektowania, wykonawstwa i nadzoru prac geotechnicznych prowadzonych przy budowie dróg kolejowych, budowy dróg kolejowych na słabych gruntach, metody wzmacniania gruntów, oceny przydatności kruszyw do wbudowania w nasypy i oceny przydatności kruszyw do budowania nawierzchni kolejowej. Technologie przedstawione na szkoleniu dotyczą: projektowania i wykonywania dróg kolejowych na nasypach i w wykopach z uwzględnieniem stabilizacji skarp nasypów i wykopów, budowy nasypów kolejowych w miejscach występowania słabych gruntów organicznych i na terenach polderów zalewowych, metod wzmacniania podłoża gruntowego, badania i oceny parametrów kruszyw używanych do wbudowania w nasyp i w nawierzchnię kolejową.
Efektem udziału w szkoleniu będzie nabycie umiejętności w zakresie:
• rozróżniania rodzajów i stanów gruntów zgodnie z zasadami polskich norm i Eurokodu7,
• określania przydatności gruntów do wbudowania w nasyp i utworzenia poduszki gruntowej pod fundamentami słupów trakcji kolejowej
• określania zdolności podłoża do przenoszenia obciążeń od nasypów i fundamentów obiektów budowlanych tworzących infrastrukturę kolejową na podstawie parametrów gruntów wyznaczanych w badaniach polowych i laboratoryjnych,
• planowania i doboru badań polowych i laboratoryjnych gruntów zależnie od typów budowli, wielkości nacisków fundamentów lub nasypów na podłoże i rodzajów gruntów zgodnie z wymaganiami polskich norm i Eurokodu7,
• oceny parametrów geotechnicznych i jakości kruszyw stosowanych do budowy nawierzchni kolejowej,
• dobierania metod wzmacniania podłoża gruntowego budynków i nasypów kolejowych,
• stabilizacji powierzchni skarp wykopów i nasypów.
PROGRAM
- Klasyfikacja gruntów i kruszyw wg PN i Eurokodu 7. Ocena przydatności gruntów i kruszyw do budowy nasypów i nawierzchni kolejowej:
• klasyfikacja gruntów i kruszyw wg PN i EC-7,
• badania makroskopowe gruntów wg PN i EC-7, określenie rodzaju i stanu gruntu,
• analiza sitowa gruntów i kruszyw, krzywa przesiewu, wskaźnik różnoziarnistości i wskaźnik krzywizny krzywej przesiewu,
• określenie przydatności gruntów i kruszyw do wbudowania w korpus nasypu lub do uformowania poduszki gruntowej pod fundamentem ,
• charakterystyka i ocena jakości kruszyw stosowanych do budowy nawierzchni kolejowej. - Badania polowe wg PN i Eurokodu7:
• rozmieszczenie punktów badawczych,
• wiercenia gruntów i skał,
• sondowania dynamiczne,
• sondowania statyczne CPTU,
• wielkowymiarowe obciążenie gruntu. - Badania laboratoryjne – zasady działania aparatów, przebieg badania, wykresy i wzory potrzebne do obliczenia parametrów gruntów:
• pobieranie i transport próbek,
• aparat bezpośredniego ścinania (aparat skrzynkowy) – wyznaczanie kąta tarcia wewnętrznego i spójności gruntu, prosta Coulomba,
• edometr – wyznaczanie modułów ściśliwości M0 i M,
• aparat trójosiowego ściskania – wyznaczanie kąta tarcia wewnętrznego i spójności gruntu metodą kół Mohra,
• aparat Proctora – wyznaczenie wilgotności optymalnej do uzyskania maksymalnego zagęszczenia gruntów i kruszyw w nasypach i poduszkach gruntowych. - Metody wzmacniania podłoża gruntowego nasypów kolejowych:
• wymiana gruntu,
• wymiana dynamiczna (kolumny kamienne),
• konsolidacja dynamiczna (ciężkie ubijanie),
• doziarnianie słabych przypowierzchniowych warstw gruntów spoistych,
• wibroflotacja i wibrowymiana,
• stabilizacja podłoża wapnem i cementem,
• spiekanie gruntów lessowych,
• wzmacnianie podłoża budowli i nasypów komunikacyjnych na terenach zalewowych,
• zastosowanie georusztów w korpusach nasypów i w warstwach podsypki kolejowej. - Ocena efektywności szkolenia (test)
- Konsultacje, dyskusja
WYKŁADOWCA
Pracownik Katedry Geotechniki i Dróg Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Specjalizacja: Geotechnika, Geoinżynieria i Budowle Podziemne. Pracuje w budownictwie od 40 lat, początkowo w przygotowaniu produkcji, później w wykonawstwie i projektowaniu. Projektował i nadzorował realizacje wielu obiektów budownictwa przemysłowego i ogólnego w zakresie konstrukcji stalowych, żelbetowych i fundamentowania a następnie projektował i nadzorował w zakresie geotechniki budowę sześciu odcinków autostrad A1 i A4 a także obwodnicy miejscowości Lubień w ciągu drogi ekspresowej S7. Wykonuje projekty, ekspertyzy i opinie dotyczące oceny warunków geotechnicznych posadowienia: żelbetowych hiperboloidalnych chłodni kominowych, stalowych hal przemysłowych, w tym również hali budynku głównego, maszynowni i obiektów IOS nowoczesnego bloku energetycznego o mocy 910 MW, zbiorników na produkty naftowe dla rafinerii w kraju i za granicą, komór technologicznych biogazowni oraz nasypów dróg ekspresowych i autostrad. Doświadczony wykładowca.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Szkolenie online
Zajęcia w godzinach: 9:00 – 15:00.
Cena szkolenia: 750 zł netto; 700 zł netto – dla stałych klientów oraz przy zgłoszeniu przynajmniej dwóch osób z firmy.
Cena obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, wsparcie poszkoleniowe, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, zaświadczenie ukończenia szkolenia w formacie pdf, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, możliwość skorzystania z panelu dyskusyjnego dla wszystkich uczestników (obraz + dźwięk) w trakcie szkolenia, wsparcie techniczne realizowane telefonicznie lub w formie czatu podczas i przed szkoleniem.
Stawka VAT: 23%.
Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych jest zwolnione od podatku VAT.