Na szkoleniu omówione zostaną podstawowe obowiązki przedsiębiorców jako podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie: emisji do powietrza, składowania odpadów oraz prowadzenia rejestru BDO. Szkolenie kierujemy do pracowników odpowiedzialnych za nadzór nad przestrzeganiem przepisów w zakresie ochrony środowiska oraz zajmujących się naliczaniem opłat za korzystanie ze środowiska w przedsiębiorstwie. Na szkolenie zapraszamy także przedstawicieli organów kontrolujących poprawność wnoszonych opłat.
Efektem udziału w szkoleniu będzie zdobycie bądź rozszerzenie wiedzy dotyczącej obowiązujących norm prawnych w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska oraz umiejętności ich stosowania w praktyce, a w szczególności wypełniania wykazów opłatowych i wyliczenia opłaty dla różnych typów źródeł emisji oraz zasad prowadzenia rejestru BDO. Przyswojenie tej wiedzy pozwoli na kompleksowe przygotowanie się do ewentualnej kontroli WIOŚ, a także na uniknięcie sankcji i kar finansowych związanych z naruszeniem przepisów. Uczestnicy poznają mechanizm funkcjonowania opłat za korzystanie ze środowiska, w tym sposób ich obliczania i zasady składania deklaracji. Liczne przykłady prezentowane podczas szkolenia umożliwią samodzielne wypełnianie obowiązków sprawozdawczych wobec urzędów przez osoby zajmujące się tematyką ochrony środowiska w organizacji.
PROGRAM
- Zapowiadane zmiany w przepisach dotyczących sprawozdawczości w ramach propozycji deregulacyjnej
- Ogólne zasady naliczania opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza przez podmioty zobowiązane do ich uiszczania:
• terminy wnoszenia opłat,
• rodzaje działalności podlegające opłatom i sprawozdawczości,
• porównanie obowiązku sprawozdawczego w zakresie klimatyzacji, w systemach: CRO, BDS, CEEB
• obowiązujące wzory wykazów i stawki opłat za 2025 r.
• sankcje i kary za niezłożenie sprawozdania i niewniesienie właściwej opłaty,
• sporządzanie korekty sprawozdania
• zwolnienia z obowiązku przesyłania wykazów,
• decyzje administracyjne wymierzające wysokość opłat za korzystanie ze środowiska,
• opłata podwyższona z tytułu braku pozwolenia,
• rodzaje korzystania ze środowiska wymagające pozwolenia i zgłoszenia,
• systemy informatyczne ułatwiające przygotowanie sprawozdania,
• przedawnienie obowiązku opłatowego; jak długo należy przechowywać dokumentację. - Wykazy opłatowe sporządzane na podstawie raportu do Krajowej Bazy:
• spójność danych w Krajowej bazie z danymi opłatowymi – powiązanie listy substancji raportowanych do Krajowej bazy z listą gazów lub pyłów w wykazie opłatowym,
• moduł opłatowy w Karowej bazie,
• poradniki w Krajowej bazie – wykorzystanie do opłat,
• opłata za handel emisjami,
• emisja z eksploatacji instalacji,
• emisja z procesów prowadzonych poza instalacją,
• emisja z eksploatacji urządzeń, samochody, wózki widłowe, agregaty,
• uzupełnianie wykazu opłatowego o wyliczenie opłaty podwyższonej,
• uzupełnianie wykazu opłatowego na temat handlu emisjami,
• przyporządkowanie substancji do odpowiednich grup opłatowych,
• generowanie wykazu w formie edytowalnej. - Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – rodzaje źródeł podlegających opłatom:
• klasyfikacja źródeł,
• źródła niewymagające pozwolenia, w tym: kotły małej mocy, środki transportu, urządzenia klimatyzacyjne, malowanie, środki do dezynfekcji – praktyczne przykłady przedstawione na wzorach formularzy,
• sposoby obliczania opłaty za źródeł niewymagających pozwolenia:
– stawki opłat dla ryczałtu,
– wskaźniki KOBIZE,
– dane literaturowe,
– praktyczne przykłady przedstawione na wzorach formularzy,
• metodyka naliczania opłat dla instalacji wymagających pozwolenia na podstawie:
– przeprowadzanych pomiarów emisji,
– danych dostępnych z pozwolenia,
– wskaźników ministerialnych,
– praktyczne przykłady przedstawione na wzorach formularzy,
• rodzaje substancji powstających w procesach spalania i obowiązek ich ewidencjonowania,
• rozliczanie źródeł w instalacji i poza instalacją:
– prowadzenie ewidencji w zakresie posiadanych urządzeń klimatyzacyjnych,
– rozliczanie emisji z procesów spawania – dostępne metodyki wyliczania opłat w tym przykłady wskaźników literaturowych.
• źródła energetyczne i technologiczne wymagające pozwolenia, w tym: źródła spalania – praktyczne przykłady wyliczania opłaty na podstawie metod wskaźnikowych, pomiarowych, danych literaturowych przedstawione na wzorach formularzy. - Opłaty za składowanie i magazynowanie odpadów:
• opłaty podwyższone za składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym,
• okresy magazynowania odpadów,
• obowiązek posiadania stosownego zezwolenia,
• opłaty podwyższone za magazynowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym,
• współczynniki podwyższające opłatę, czas magazynowania i składowania odpadów,
• przykłady wyliczenia opłaty za składowanie odpadów i opłaty podwyższonej za brak stosownego zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami. - Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO) – Rejestr:
• podmioty zobowiązane do uzyskania numeru rejestrowego,
• zwolnienie z obowiązku uzyskania wpisu,
• rozporządzenie w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenie ewidencji,
• opłaty za wpis do rejestru: opłata roczna i rejestrowa,
• wniosek rejestrowy i aktualizacyjny oraz wniosek o wykreślenie – prawidłowy sposób wypełnienia poprzez bazę BDO,
• posługiwanie się numerem rejestrowym na dokumentach,
• sankcje i kary za brak numeru rejestrowego. - Analiza przykładów z praktyki uczestników szkolenia
- Konsultacje, dyskusja,
- Ocena efektywności szkolenia
WYKŁADOWCA
Kierownik Referatu ds. Sprawozdawczości środowiskowej w Departamencie Opłat Środowiskowych Urzędu Marszałkowskiego, wykładowca z wieloletnim doświadczeniem w zakresie prowadzenia szkoleń dotyczących obowiązków sprawozdawczych wobec urzędów marszałkowskich.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Szkolenie online
Zajęcia w godzinach: 9:00 – 15:00.
Cena szkolenia: 700 zł netto; 650 zł netto – dla stałych klientów oraz przy zgłoszeniu przynajmniej dwóch osób z firmy.
Cena obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, wsparcie poszkoleniowe, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, zaświadczenie ukończenia szkolenia w formacie pdf, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, możliwość skorzystania z panelu dyskusyjnego dla wszystkich uczestników (obraz + dźwięk) w trakcie szkolenia, wsparcie techniczne realizowane telefonicznie lub w formie czatu podczas i przed szkoleniem.
Stawka VAT: 23%.
Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych jest zwolnione od podatku VAT.