W pierwszej części szkolenia skupimy się na omówieniu przepisów ustawy o ochronie zwierząt i ich zastosowania w działaniach Inspekcji Weterynaryjnej. W tej części poruszone zostaną także istotne zagadnienia proceduralne, takie jak przeprowadzanie kontroli, wystawianie mandatów i egzekucja obowiązków. Znajomość przepisów z tego zakresu pozwala na skuteczne wykonywanie zadań przez Inspekcję Weterynaryjną. Często zdarza się, że społeczeństwo domaga się podjęcia działań przez Inspekcję Weterynaryjną w przypadkach migracji dzikich zwierząt na tereny zamieszkałe przez ludzi czy szkód wyrządzonych przez dzikie zwierzęta. Z tego względu podczas szkolenia omówione zostaną przepisy z tego zakresu, wskazane podmioty odpowiedzialne oraz przedstawione możliwe sposoby działania.
Celem szkolenia jest przedstawienie w sposób wyczerpujący obowiązującego stanu prawnego z uwzględnieniem najnowszych zmian, omówienie aktualnego orzecznictwa i dostarczenie uczestnikom szkolenia unikatowej wiedzy w zakresie możliwych sposobów postępowania.
PROGRAM
I. Wprowadzenie – przepisy regulujące sytuację zwierząt w prawie polskim
II. Znęcanie się nad zwierzętami
- Rola Inspekcji Weterynaryjnej w zapobieganiu, wykrywaniu i ściganiu przypadków znęcania się nad zwierzętami
- Pojęcie znęcania się nad zwierzętami w świetle ustawy o ochronie zwierząt
- Wykrywanie przypadków znęcania się nad zwierzętami w ramach kontroli:
• zasady przeprowadzania kontroli,
• problematyka przeprowadzania kontroli podczas nieobecności kontrolowanego,
• jak rozwiązać problem udaremniania lub utrudniania przeprowadzania kontroli,
• dokumentowanie kontroli. - Sporządzanie informacji dla wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o znęcaniu się nad zwierzętami
- Co Inspekcja Weterynaryjna może zrobić, jeżeli wójt, burmistrz albo prezydent miasta nie wszczyna postępowania w sprawie odebrania zwierzęcia albo odmawia odebrania zwierzęcia
- Najczęściej popełniane błędy przy odbieraniu zwierząt
- Problematyka wejścia na nieruchomość w celu odebrania zwierzęcia
- Znęcanie się nad zwierzętami jako przestępstwo
- Jak napisać zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa znęcania się nad zwierzętami
- Co Inspekcja Weterynaryjna może zrobić w przypadku odmowy wszczęcia postępowania karnego albo jego umorzenia
- Przepadek zwierzęcia
- Rozwiązywanie problemów w przypadkach szczególnych – np. śmierci właściciela zwierzęcia lub braku schroniska, gospodarstwa rolnego lub innego podmiotu, któremu zwierzę może być tymczasowo przekazane
- Odpowiedzialność za szkody spowodowane odebraniem zwierzęcia
- Jak wyegzekwować obowiązki właściciela zwierzęcia w zakresie dobrostanu zwierząt – ABC postępowania egzekucyjnego
- Nakładanie przez Inspekcję Weterynaryjną grzywien w drodze mandatu karnego z zakresu ochrony zwierząt
III. Opiniowanie przez Inspekcję Weterynaryjną programów opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt
- Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt:
• elementy składowe programu,
• procedura uchwalenia programu,
• problematyka wskazania w programie schroniska dla zwierząt i gospodarstwa rolnego,
• udział organizacji społecznych w opiniowaniu programu. - Co może być przedmiotem opinii Inspekcji Weterynaryjnej
- Wyłapywanie bezdomnych zwierząt:
• zasady wyłapywania bezdomnych zwierząt,
• transport wyłapanych zwierząt.
Warsztaty – na co zwracać uwagę przy opiniowaniu programu
IV. Dzwoni telefon o północy …, czyli czy Inspekcja Weterynaryjna ma coś wspólnego z przeciwdziałaniem migracji dzikich zwierząt na tereny zamieszkałe przez ludzi
- Gmina, starosta, Państwowa Straż Łowiecka jako podmioty właściwe do działania w przypadkach migracji dzikich zwierząt na tereny zamieszkałe przez ludzi
- Wyłapywanie i uśmiercanie dzikich oraz zdziczałych zwierząt:
• postępowanie w przypadkach incydentalnego przebywania dzikich oraz zdziczałych zwierząt na terenach zabudowanych:
– gmina jako podmiot odpowiedzialny za utrzymanie porządku i bezpieczeństwa na jej terenie,
– wyłapywanie i przemieszczanie zwierząt,
– uśmiercanie zwierząt stwarzających zagrożenie,
• postępowanie w przypadkach stałego przebywania dzikich oraz zdziczałych zwierząt na terenach zabudowanych:
– odstrzały lub odłowy redukcyjne zwierząt łownych,
– ograniczanie populacji zwierząt objętych ochroną gatunkową,
– działania na podstawie art. 33a ustawy o ochronie zwierząt,
– problematyka bezdomnych psów i kotów. - Udzielanie pomocy rannym zwierzętom:
• udzielanie pomocy rannym zwierzętom jako działanie na rzecz ochrony przyrody,
• zgoda starosty na przetrzymywanie rannych zwierząt łownych,
• postępowanie ze zwierzętami objętymi ochroną gatunkową,
• uśmiercenie zwierzęcia ze względów humanitarnych,
• finansowanie pomocy; problematyka udzielania pomocy dzikim zwierzętom na podstawie programów opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. - Usuwanie i utylizacja zwłok dzikich zwierząt:
• podmioty odpowiedzialne za usuwanie zwłok zwierząt z dróg publicznych,
• podmioty odpowiedzialne za usuwanie zwłok zwierząt z nieruchomości innych niż drogi publiczne,
• problematyka zagospodarowania tusz zwierzyny uśmierconej ze względów humanitarnych.
V. Konsultacje, dyskusja
WYKŁADOWCA
Prawnik specjalizujący się w przepisach z zakresu ochrony zwierząt oraz w Prawie łowieckim; pracownik Ministerstwa Klimatu i Środowiska, absolwent Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Trener i legislator z wieloletnim doświadczeniem.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Szkolenie online
Zajęcia w godzinach: 9:00 – 15:00.
Cena szkolenia: 700 zł netto; 650 zł netto – dla stałych klientów oraz przy zgłoszeniu przynajmniej dwóch osób z firmy.
Cena obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, zaświadczenie ukończenia szkolenia, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, możliwość skorzystania z panelu dyskusyjnego dla wszystkich uczestników (obraz + dźwięk) w trakcie szkolenia, wsparcie techniczne realizowane telefonicznie lub w formie czatu podczas i przed szkoleniem.
Stawka VAT: 23%.
Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych jest zwolnione od podatku VAT.