Najczęściej występujące nieprawidłowości w udostępnianiu informacji publicznej

Kod szkolenia:
C251A/W

Pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe. Formularz pozwala na rejestrację do 5 osób. Przy większej liczbie osób prosimy o kontakt.

Zgłoszenie na szkolenie
Zgłaszający (nazwa)*
Zgłaszający
Ilość osób (max 5)*
Kod Szkolenia*
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 1
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 2
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 3
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 4
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Uczestnik 5
Imię*
Nazwisko*
Telefon*
e-mail*
Oświadczenie dotyczące zwolnienia szkolenia z podatku VAT
Oświadczam, że udział w szkoleniu:*
Opłata za udział w szkoleniu
Cena netto*
Ilość osób*
Łącznie do zapłaty brutto:
Dane do wystawienia faktury
Nazwa*
NIP*
Ulica i numer domu/lokalu*
Kod pocztowy*
Miejscowość*
Odbiór faktury*
Adres email do przesłania faktury pdf:*
Adres pocztowy do przesłania faktury papierowej:*
Uwagi
Warunek zgłoszenia
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Problematyka dostępu do informacji publicznej od początku rodziła liczne kontrowersje. W praktyce bowiem proces udostępniania informacji publicznej nie sprowadza się jedynie do realizacji czysto technicznych działań, jakie podmiot zobowiązany podejmuje po stwierdzeniu, że jest w posiadaniu żądanej informacji publicznej. Proces udostępniania informacji publicznej ma bardzo złożony charakter i związany jest z koniecznością podejmowania wielu czynności, co wobec faktu, iż ustawa o dostępie do informacji publicznej nie reguluje w sposób kompletny i wyczerpujący całości problematyki związanej z dostępem do informacji publicznej powoduje, że w praktyce istnieją odmienne sposoby interpretacji przepisów prawa przez organy rozstrzygające, w tym sądy.

Szkolenie ma na celu omówienie problemów, które pojawiają się lub mogą powstać w trakcie udostępniania informacji publicznej. Nie bez znaczenia, w kontekście udostępniania informacji publicznej jest również fakt, iż organy stoją w obliczu – wprawdzie odroczonego do 2026 r. – ale nieuchronnego uruchomienia Rejestru umów jednostek sektora finansów publicznych.

Szkolenie adresowane jest do pracowników administracji rządowej (urzędy centralne, urzędy wojewódzkie administracja zespolona i niezespolona), pracowników administracji samorządowej (urzędy gminy, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie) oraz ich jednostki organizacyjne (np. ośrodki pomocy społecznej, zakłady gospodarki komunalnej, straż miejska), osoby odpowiedzialne za udostępnienie informacji publicznej.

PROGRAM

  1. Podstawy prawne dostępu do informacji publicznej
  2. Informacja publiczna – definicja; zagadnienia teoretyczne a praktyka orzecznicza, czyli co jest a co nie jest informacją publiczną
  3. Zasady udostępniania informacji publicznej (dostęp powszechny, równy, bezwarunkowy, bezpłatny, niezwłoczny)
  4. Zakres informacji podlegających udostępnieniu:
    • podmioty uprawnione do uzyskania informacji publicznej,
    • podmioty zobowiązane do udzielenia informacji publicznej; pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną,
    • wniosek o udostępnienie informacji publicznej – wymogi formalne (wnioski składane drogą elektroniczną, e-maile),
    • wnioski uporczywe,
    • najczęściej popełniane błędy przy rozpatrywaniu wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
    • wnioski złożone,
    • sposób na wnioski zawierające braki (nieprecyzyjne).
  5. Udostępnienie informacji jako czynność materialno – techniczna (niezamierzone wydanie decyzji):
    • zawiadomienie o braku podstaw do stosowania u.d.i.p.,
    • zawiadomienie o nieposiadaniu informacji,
    • zawiadomienie o opłacie,
    • zawiadomienie o przedłużeniu terminu rozpatrywania wniosku,
    • zawiadomienie o braku możliwości technicznych rozpatrzenia wniosku w żądanej formie,
    • wezwanie do wykazania szczególnie istotnego interesu prawnego
  6. Sposób udostępnienia informacji publicznej:
    • Biuletyn Informacji Publicznej,
    • dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z wyborów powszechnych,
    • inne formy udostępnienia (np. wyłożenie lub wywieszenie w miejscach ogólnie dostępnych).
  7. Prawo do informacji przetworzonej; czym jest informacja przetworzona; przetworzenie a anonimizacja:
    • informacja prosta,
    • informacja przetworzona.
  8. Pojęcie szczególnie istotnego interesu publicznego
  9. Pojęcie dokumentu urzędowego, prywatnego, wewnętrznego (e-maile, wnioski, opinie, dokumentacja technologiczna, ekspertyza)
  10. Ustawowe tajemnice jako przesłanki do odmowy udostępnienia informacji publicznej
  11. Obowiązki podmiotu zobowiązanego przed wydaniem decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej
  12. Odmowa udostępnienia informacji publicznej – decyzja (elementy decyzji)
  13. Przygotowanie projektu decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej (informacja przetworzona, ochrona tajemnic)
  14. Decyzja o umorzeniu postępowania
  15. Zasady pobierania opłat za udostępnienie informacji publicznej
  16. Bezczynność podmiotu zobowiązanego do udostepnienia informacji
  17. Konsultacje, dyskusja

WYKŁADOWCA

Etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu od 2001 r., koordynator w sprawach z zakresu dostępu do informacji publicznej, dodatków: mieszkaniowych, osłonowych, energetycznych, bonu energetycznego, zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, działalności gospodarczej, sprawach mieszkaniowych, dodatków: węglowych, osłonowych, dla podmiotów wrażliwych, dla gospodarstw domowych, elektrycznych. Wieloletni wykładowca na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, współpracownik Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu we Wrocławiu, Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Służb Publicznych „Assesor” oraz Dolnośląskiego Centrum Rozwoju Lokalnego S.C., Dolnośląskiego Centrum Szkolenia Samorządowego, Agencji Rozwoju Innowacji Sp. z o.o., Ośrodka Szkolenia Zawodowego we Wrocławiu, Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Poznaniu, Jeleniej Górze, Katowicach, we Wrocławiu w zakresie przeprowadzania ćwiczeń oraz szkoleń z zakresu postępowania administracyjnego, postępowania egzekucyjnego w administracji, dodatków mieszkaniowych oraz z dostępu do informacji publicznej.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Szkolenie online
Zajęcia w godzinach: 9:00 – 15:00

Cena szkolenia: 600 zł netto.
Cena obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, zaświadczenie ukończenia szkolenia w formacie pdf, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, możliwość skorzystania z panelu dyskusyjnego dla wszystkich uczestników (obraz + dźwięk) w trakcie szkolenia, wsparcie techniczne realizowane telefonicznie lub w formie czatu podczas i przed szkoleniem.

Stawka VAT: 23%.
Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych jest zwolnione od podatku VAT.